Przychody WLT (WIELTON) za pierwsze półrocze 2021 r. wyniosły 1 308,35 mln zł wobec 814,58 mln zł odnotowanych w analogicznym okresie poprzedniego roku. Wynik na działalności operacyjnej wzrósł w ubiegłym roku do 59,38 mln zł z -4,87 mln zł w porównywalnym okresie. W pierwszej połowie roku spółka odnotowała wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej na poziomie 40,12 mln zł w porównaniu do 1,37 mln zł osiągniętych rok wcześniej.
Poniżej pełna treść listu prezesa zarządu Wielton do akcjonariuszy:
Szanowni Akcjonariusze,
za nami pierwsza połowa 2021 roku. W tym okresie obserwowaliśmy wyraźnie ożywienie w branży transportowej, przekładające się na wzrost zapotrzebowania na samochody ciężarowe i naczepy. Grupa Wielton, aktywnie wykorzystując dobrą sytuacją rynkową, powróciła na ścieżkę dynamicznego umacniania wyników finansowych oraz swoich przewag na konkurencyjnym rynku naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie. Odzwierciedleniem skuteczności przyjętej strategii jest skonsolidowany raport finansowy za pierwsze półrocze, który oddaję w Państwa ręce.
W pierwszych sześciu miesiącach br. sprzedaliśmy w sumie 10 910 naszych produktów, czyli o prawie 54% więcej niż przed rokiem. Wynik ten jest zaledwie o 9% niższy od rekordowego, który osiągnęliśmy w pierwszym półroczu 2019 roku. Odnotowaliśmy także dwucyfrowe wzrosty sprzedaży na wszystkich kluczowych rynkach Grupy. Pozytywnie wyróżniły się Francja i Polska, a z mniejszych rynków Włochy.
W Polsce sprzedaż naszych produktów ukształtowała się na poziomie sprzed pandemii. Natomiast na rynku francuskim, który ma największy udział w strukturze sprzedaży Grupy, umocniliśmy pozycję lidera. Z kolei w Wielkiej Brytanii awansowaliśmy na pozycję wicelidera rynku.
Dobre wyniki sprzedażowe przełożyły się na wzrost przychodów w pierwszym półroczu br., które wyniosły 1 308,4 mln zł, czyli blisko 61% więcej niż przed rokiem. Tym samym powróciły one do poziomu z 2019 r. Znacząco poprawialiśmy także naszą rentowność. Zdrowa marżowość biznesu, pomimo odczuwalnego wzrostu cen komponentów i ograniczenia w ich dostępności, to zasługa ścisłej dyscypliny w zakresie kosztów sprzedaży oraz ogólnego zarządu, a także ustawicznej pracy nad zwiększeniem sprawności operacyjnej. W efekcie wynik EBITDA ukształtował się na poziomie 91,6 mln zł, odnotowując wzrost o 284,9%. Z kolei marża EBITDA wyniosła 7%, czyli była na poziomie celu założonego na koniec 2021 roku. Zysk netto natomiast sięgnął 41,1 mln zł.
Utrzymanie tak dobrego poziomu marży EBITDA w całym roku będzie wymagało od nas dodatkowego zaangażowania i jeszcze większej dyscypliny kosztowej. Nadal obserwujemy bowiem utrzymujące się wysokie ceny surowców i komponentów, a zaburzone łańcuchy dostaw powodują, że ich pozyskiwanie wiąże się z dodatkowym wysiłkiem i zaangażowaniem środków finansowych. Widoczne są też ograniczenia w zakresie dostępności pracowników, szczególnie we Francji i w Wielkiej Brytanii. Chociaż dobrze radzimy sobie z tymi wyzwaniami, wywierają one coraz większą presję na nasze marże.
Oprócz wypracowania dobrych wyników finansowych, naszym priorytetem było zmniejszenie poziomu zadłużenia. Zgodnie z naszymi założeniami, na koniec 2021 roku wskaźnik dług netto/EBITDA powinien kształtować się na poziomie ok. 2. Po pierwszym półroczu wyniósł 2,2, wobec 3,8 na koniec 2020 r. To otwiera nam możliwość wypłaty dywidendy za 2020 rok. Przeznaczymy na ten cel 19,9 mln zł, czyli 0,33 zł na akcję.
Pomimo wspomnianych wyżej wyzwań i ryzyk, skuteczność działań podejmowanych przez Zarząd oraz zaangażowanie naszych pracowników, w połączeniu z ożywieniem na rynku transportowym, pozwalają nam konsekwentnie realizować naszą strategię. Aktualny, wysoki poziom zamówień oraz optymistyczne dane dotyczące rejestracji pojazdów zbliżają nas do osiągnięcia tegorocznych celów strategicznych, szczególnie w zakresie przychodów oraz wolumenów sprzedaży. Nasze działania skoncentrowane są na tym, aby w pełni wykorzystać trend wzrostowy w branży. Systematycznie zwiększamy efektywność i moce produkcyjne w naszych zakładach w Polsce i Wielkiej Brytanii. Dzięki ich rozbudowie, będziemy mogli odpowiednio szybko reagować na rosnące zamówienia na nasze produkty, a w efekcie umocnimy pozycję rynkową w Europie. Jednocześnie wpływ wzrostu cen surowców i komponentów na nasze wyniki staramy się łagodzić, zabezpieczając poziomy cen długoterminowymi kontraktami na dostawy oraz poprzez podwyżki cen naszych produktów. Chciałbym jednak zaznaczyć, że sytuacja zwiększonej niepewności i pojawiających się nowych ryzyk związanych z komponentami, rynkiem pracy, czy zmiennością i dynamiką cen, stanowi duże wyzwanie dla utrzymania tak dobrego, jak do tej pory rozwoju wyników Grupy. Z tego powodu staramy się dynamicznie podejmować nowe inicjatywy, które mają na celu minimalizowanie wpływu tych niekorzystnych czynników na naszą działalność.
Minione półrocze było okresem wytężonej pracy, której pozytywne efekty tworzą dobry fundament do budowania wyniku w całym bieżącym roku. Nie ustajemy w działaniach, aby kolejne miesiące były równie udane dla Grupy Wielton. W swojej 25-letniej historii Grupa niezmiennie wyznaczała sobie ambitne cele, sukcesywnie dążąc do ich realizacji i nieustannie się rozwijając. Rozpoczęliśmy już prace nad nową strategią, której cele przedstawimy na początku przyszłego roku. Według obecnych planów zarządu, okres którego będzie ona dotyczyła ma obejmować lata 2022-2025. Trzymamy się przyjętej drogi nieustannego rozwoju i pokonywania kolejnych wyzwań.
Zapraszam Państwa do lektury raportu,
Z poważaniem
Paweł Szataniak
Prezes Zarządu