ZUE S.A. zanotowała w I półroczu 2021 r. przychody ze sprzedaży w wysokości 332,2 mln zł. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 7,7 mln zł, a wynik EBITDA 7,9 mln zł. Na poziomie operacyjnym Spółka wypracowała 1,8 mln zł zysku, a na poziomie netto: 1,1 mln zł.
Skonsolidowane przychody Grupy ZUE w I półroczu 2021 roku wyniosły 362,4 mln zł. Zysk brutto na sprzedaży sięgnął 10 mln zł, a wynik EBITDA wyniósł 8 mln zł. Wynik operacyjny Grupy wyniósł 1,9 mln zł, a zysk netto: 0,7 mln zł.
Obecny portfel zamówień spółki ma wartość ponad 1,2 mld zł. Od początku 2021 roku Spółka pozyskała nowe kontrakty o wartości ok. 68 mln zł netto. Dodatkowo mamy wybrane przez zamawiających jako najkorzystniejsze oferty w przetargach typu „buduj” na rynku infrastruktury miejskiej na łączną kwotę ok. 302 mln zł netto oraz złożoną najlepszą ofertę w przetargu kolejowym na kwotę 69 mln zł netto.
Pozyskanie tych zleceń zwiększy portfel ZUE do ok. 1,6 mld zł, a jesteśmy nadal uczestnikiem kolejnych postępowań przetargowych, z szansą na kolejne zlecenia. W obecnym trudnym okresie „dołka inwestycyjnego” do pozyskiwania nowych zleceń podchodzimy rozsądnie, bez presji wygrania przetargu za każdą cenę.
„W tym roku obchodzimy 30-lecie istnienia ZUE S.A. Spółka osiągnęła i utrzymuje pozycję jednego z renomowanych, dużych wykonawców na polskim rynku budowy i utrzymania infrastruktury miejskiej oraz kolejowej. Od początku istnienia naszymi priorytetami były zachowanie elastycznej struktury organizacyjnej, efektywny i niezależny proces podejmowania decyzji, a także utrzymanie bezpiecznego i niskiego na tle branży poziomu zadłużenia. Umożliwia to Spółce stabilne funkcjonowanie i adaptowanie się do zmieniających się realiów rynkowych, niezależnie od struktury gospodarczej czy bieżącego poziomu koniunktury. Pozwala to na równorzędne rywalizowanie z uczestnikami rynku, na którym dużą rolę odgrywają międzynarodowe, jak i państwowe holdingi budowlane.
Za nami kilka lat trudnej realizacji zadań kolejowych pozyskanych w latach 2016-2017, po skokowym wzroście kosztów, bez waloryzacji kontraktowej. Mimo tak trudnych warunków kończymy te zadania. Nie zadłużyliśmy firmy, nie musieliśmy się wspomagać pomocą inwestorów zewnętrznych czy finansować długiem. Ta sytuacja miała oczywiście wpływ na nasze wyniki w ostatnim czasie, ale dzięki rozsądnemu podejściu do realizacji „trudnych” kontraktów, równoczesnemu pozyskaniu nowych, marżowych, pozycja finansowa spółki jest dobra i stabilna. W tym czasie również konsekwentnie inwestowaliśmy w rozbudowę naszego potencjału sprzętowego, zakupując tam, gdzie to jest możliwe sprzęt spełniający najwyższe normy ekologiczne.
W najbliższych latach zamierzamy uczestniczyć w realizacji projektów z nowej perspektywy finansowej na rynku miejskim i kolejowym, gdzie konsekwentnie dążymy do pozyskania zrównoważonego portfela zamówień. Przywiązujemy wagę do zabezpieczania kontraktów z podwykonawcami i dostawcami, co jest istotne z punktu widzenia minimalizacji ryzyk związanych ze zmiennością kosztów czynników produkcji, a także do zachowania i rozwoju kluczowych kompetencji w zakresie sił własnych, umożliwiających zachowanie wysokiej jakości świadczonych usług oraz zabezpieczenie ciągłości procesu produkcyjnego także w niesprzyjających warunkach. Zakładamy dalszy rozwój i dywersyfikację prowadzonej działalności, zarówno pod względem segmentowym, jak i w zakresie uczestnictwa w przetargach zagranicznych. Bardzo istotną wagę przykładamy do obszaru społecznej odpowiedzialności Spółki, zamierzamy konsekwentnie wzmacniać ten aspekt działalności ZUE” – powiedział Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.
Szczegóły dotyczące wyników przedstawia tabela:
w tys. zł |
ZUE SA |
Grupa ZUE |
||
I H 2021 |
I H 2020 |
I H 2021 |
I H 2020 |
|
Przychody ze sprzedaży |
332 237 |
357 787 |
362 415 |
382 419 |
Zysk brutto na sprzedaży |
7 657 |
13 046 |
10 044 |
14 759 |
EBIT |
1 830 |
2 532 |
1 871 |
2 385 |
EBITDA |
7 884 |
9 138 |
8 014 |
9 076 |
Zysk brutto |
1 772 |
2 220 |
1 544 |
1 620 |
Zysk netto |
1 107 |
1 494 |
732 |
919 |
90% udziału w przychodach Grupy wygenerowanych w I półroczu 2021 roku ma działalność budowlana. Przychody Railway gft stanowiły 9% przychodów Grupy, BPK Poznań wygenerowała 1% przychodów Grupy ZUE.
KOMENTARZ DOTYCZĄCY SYTUACJI RYNKOWEJ
Rynek infrastruktury kolejowej bacznie obserwuje działania PKP PLK. Pierwotne zapowiedzi dotyczyły ogłoszenia w tym roku przetargów na łączną kwotę ok. 17 mld zł. W czerwcu 2021 pojawił się jednak komunikat o kwocie 10 mld zł do końca roku z jednoczesnymi planami ogłaszania w kolejnych latach przetargów na kwoty kilkunastu mld zł rocznie. Mamy za sobą pierwszą połowę roku i póki co ogłaszane są jedynie pojedyncze przetargi. Kluczowa pula zleceń pojawi się prawdopodobnie nie wcześniej niż w IV kwartale 2021. Popyt ze strony wykonawców jest duży i niestety mamy do czynienia z wojną cenową. Wykonawcy niejednokrotnie składają oferty, które następnie na aukcjach są radykalnie obniżane cenowo.
Należy jednak zauważyć, że planowane przetargi to zadania głównie w konwencji „buduj”, co jest dobrą wiadomością, gdyż oznacza skrócenie czasu realizacji. W konsekwencji, tego typu zadania są w mniejszym stopniu obarczone ryzykami takimi jak zmiana cen czynników wytwórczych.
W unijnej perspektywie budżetowej na lata 2021-2027 duży nacisk będzie stawiany na rozwój transportu kolejowego. Jest to duża szansa dla polskiego systemu kolejowego, który jest w trakcie modernizacji i rozbudowy. Poza głównym budżetem UE, środki na kolej będzie można pozyskać m.in. z nowo utworzonego Funduszu Odbudowy, który ma wesprzeć gospodarkę UE po pandemii. Środki będzie można pozyskać również z programu „Łącząc Europę”, którego znaczna większość zostanie przeznaczona na inwestycje kolejowe.
Rynek miejski niezmiennie jest dla Grupy ZUE głównym kierunkiem dywersyfikacji portfela zamówień. Pozyskujemy w tym segmencie zarówno zlecenia typu „buduj”, jak i „utrzymaj”. Ostatnio złożyliśmy najkorzystniejszą ofertę na kontrakt typu „buduj” w Dąbrowie Górniczej na kwotę 62 mln zł, a także w Krakowie na kwotę 27 mln zł oraz w Szczecinie na kwotę 213 mln zł. W przypadku popisania wszystkich tych umów oraz zadania kolejowego, dla którego mamy najlepszą ofertę, nasz backlog wzrośnie do ok. 1,6 mld zł, a kontrakty miejskie pozyskane tylko w tym roku stanowić będą ok. 25% naszego portfela. Ofertujemy dalej na tym rynku. Miasta zapowiadają przy wsparciu środków z UE kolejne inwestycje w infrastrukturę tramwajową.
Podsumowując, pomimo czynnika niepewności związanego z zapowiadaną kolejną falą pandemii, rosnącymi kosztami materiałów budowlanych i energii elektrycznej, a także wciąż ograniczoną liczbą zleceń i przetargów na rynku infrastruktury kolejowej, widzimy dobre długofalowe perspektywy rozwoju rynku. Jako firma z 30-letnim stażem, doświadczaliśmy już bardzo różnych sytuacji koniunkturalnych i jestem przekonany, że dobrze poradzimy sobie także z nadchodzącymi wyzwaniami, jednocześnie wykorzystując rynkowe szanse, które na najbliższe lata wyglądają dla naszej branży bardzo dobrze - dodaje Wiesław Nowak, Prezes Zarządu ZUE S.A.