Zgodnie z umową Wydawca miałby je zapłacić 45 dni od końca kwartału kalendarzowego, tj. najpóźniej do 16.08.2021. Dziś jednak pieniądze nie wpłynęły na rachunek Spółki.
Prawdopodobnie oznacza to, że zdaniem Square Enix gra Outriders po pierwszym kwartale sprzedaży (04-06.2021) nie przekroczyła progu rentowności, tj. zdaniem Wydawcy przychody ze sprzedaży gry są niższe niż sumaryczne koszty jej produkcji (w tym Quality Assurance), dystrybucji oraz promocji.
Zgodnie z postanowieniami umowy produkcyjno-wydawniczej zawartej pomiędzy Square Enix a PCF (PCFGROUP), tantiemy ze sprzedaży Outriders, przysługują bowiem Spółce dopiero po pokryciu wszystkich kosztów gry przez Wydawcę.
„Nie dysponujemy żadnymi danymi dotyczącymi sprzedaży Outriders – szacujemy ją na poziomie między 2 a 3 miliony egzemplarzy i zakładaliśmy, że jest to wynik zapewniający temu projektowi rentowność już w pierwszym kwartale sprzedaży. Brak płatności ze strony Wydawcy oznacza najpewniej, że zdaniem Square Enix tak jednak nie jest.” – komentuje Sebastian Wojciechowski, Prezes Zarządu PCF Group S.A.
„Być może zadecydowały o tym jakieś elementy polityki sprzedażowej Square Enix, których szczegółów nie znamy, np. partnerstwa zawierane przez Wydawcę z platformami dystrybucyjnymi czy podmiotami oferującymi grę Outriders jako dodatek do swoich produktów. Nieosiągnięcie poziomu rentowności może także oznaczać, że koszty poniesione przez Wydawcę są wyższe niż oczekiwaliśmy. Ale nie chcę spekulować; będziemy dalej analizować sytuację. Warto jednak zaznaczyć, że takie wyjaśnienia wymagają czasu, a nasz wpływ na stanowisko Wydawcy jest ograniczony. Jego rola jest tutaj wiodąca.” – przyznaje Wojciechowski.
„Przed nami cały ogon sprzedażowy gry Outriders. Wspominaliśmy w prospekcie o tym, że pracujemy nad dalszym wsparciem deweloperskim tej gry i mam nadzieję, że już niedługo będziemy mogli opowiedzieć o szczegółach. Liczymy też na dalsze działania promocyjne po stronie Wydawcy. Mimo tych rozczarowujących informacji, wierzymy że jeszcze w tym roku do Spółki trafią pierwsze tantiemy ze sprzedaży Outriders. Będziemy starali się w tej kwestii prowadzić jak najbardziej szczegółową i otwartą komunikację z inwestorami, bo wiem, że tego od nas oczekują. Jednocześnie proszę, aby pamiętali, że nasza polityka informacyjna jest ściśle związana z modelem biznesowym opartym na współpracy z globalnym Wydawcą.” – przypomina Wojciechowski.
Gra Outriders, nad którą studio People Can Fly pracowało ponad pięć lat, ukazała się na rynku 1.04.2021. To ambitna, trzecio-osobowa gra z gatunku shooter RPG, osadzona w konwencji dark science fiction.
W maju 2021 r. Spółka i Wydawca gry, Square Enix, informowali, że w pierwszym miesiącu po jej premierze w Outriders zagrało ponad 3,5 miliona unikalnych użytkowników. Gra już w dniu premiery dostępna była „za darmo” dla abonentów usługi Xbox Game Pass.
Studio People Can Fly pracuje w tej chwili nad nowymi grami z segmentu AAA – projektem Dagger dla Take-Two Interactive oraz projektem Gemini, nową grą dla Square Enix.
Również w maju 2021 r. Grupa People Can Fly rozpoczęła wstępne prace nad kolejnymi tytułami, w tym prace rozwojowe nad nową grą z zamiarem wyprodukowania jej w modelu self-publishing.
„Praca z Wydawcą ma bardzo wiele korzyści, ale też swoje wady – jedną z nich jest niewielki wpływ PCF na działania sprzedażowe oraz niekompletność czy też – jak w tym przypadku – brak danych uzyskiwanych od Wydawcy w tym zakresie. Między innymi dlatego, obok pracy z Wydawcami, zdecydowaliśmy się rozwijać projekty, których IP pozostaną własnością Spółki, i które będą przez Spółkę wydawane. Z punktu widzenia kalkulowania rentowności produkcji gier w segmencie produkcji na zlecenie Wydawców zawsze uwzględniamy jedynie bieżące przychody uzyskiwane z dostarczanych dla Wydawców milestone’ów.” – podsumowuje Wojciechowski.