Bardzo często założenie własnej firmy jest kojarzone z odległym marzeniem, którego spełnienie będzie wymagało szeregu poświęceń. Planowanie otwarcia siłowni lub klubu fitness to proces, który nie tylko dotyczy zakupu sprzętu do ćwiczeń i zatrudnienia instruktorów. Kluczem do sukcesu jest precyzyjne przygotowanie szczegółowego biznesplanu z pomocą doświadczonego doradcy, dzięki czemu przyszłe przedsiębiorstwo będzie w stanie zaspokoić potrzeby rynku.
Biznesplan siłowni - charakterystyka firmy
Jeden z etapów tworzenia biznesplanu każdej firmy dotyczy scharakteryzowania jej sposobu działania. Już na starcie mogą jednak pojawić się wątpliwości - jak sprecyzować rodzaj i zakres usług przedsiębiorstwa oraz wartość jaką będziemy dostarczać dla naszych klientów. To pierwsze informacje jakie będziemy musieli podać opisując nasz model biznesowy. W przypadku branży takiej jak fitness, siłownia, sale ćwiczeń warto już na tym etapie zasięgnąć opinii specjalistów. Jedną z wiodących na polskim rynku firm jest Sportart Fitness, producent oferujący kompletne wyposażenie siłowni.
W przypadku komponowania biznesplanu siłowni i klubów fitness głównym celem będzie działalność rekreacyjna. W jej ramach właściciel siłownie chce dostarczyć odbiorcom miejsce i narzędzia umożliwiające wypracowanie oraz utrzymanie sprawności fizycznej.
Następny krok to określenie formy prawnej przyszłej firmy. Podczas wyboru należy zwrócić uwagę na ryzyko podatkowe, zasady rozliczania ubezpieczeń społecznych oraz perspektywę rozwoju przedsiębiorstwa. Należy odpowiedzieć również na pytania dotyczące zasobów majątkowych, takie jak:
- Jaki jest obecny stan finansów?
- Jakie będą źródła finansowania przedsiębiorstwa?
Otwarcie biznesu wiąże się z inwestycją, w skład której wchodzą nie tylko koszty rejestracji firmy, składki ZUS, ale także koszty obsługi prawnej i księgowej, czy opłaty franczyzowe, jeżeli przedsiębiorstwo będzie elementem znanej sieci siłowni. Oprócz kosztów początkowych budżet obciążą również koszty prowadzenia działalności. Należą do nich opłaty związane z lokalem, zakup sprzętu wraz z kosztami jego utrzymania oraz koszty pracownicze. Przedsiębiorca powinien wyliczyć wysokość kosztów, aby móc zapewnić firmie płynność finansową.
Niektórzy inwestorzy mogą być zainteresowani ofertą dofinansowania. Jest to jednak obszerny temat i warto w tym celu zapoznać się z osobnym artykułem np. pod adresem https://sportsartfitness.pl/aktualnosci/czy-mozna-pozyskac-dofinansowanie-na-wyposazenie-silowni/
Biznesplan siłowni - analiza rynku
Istotnym elementem tworzenia biznesplanu siłowni jest wnikliwa analiza rynku. Pozwala ona na zilustrowanie wyzwań oraz szans, jakie staną przed nowym przedsiębiorstwem wraz z jego otwarciem. Analiza rynku obejmuje badanie konkurencji oraz lokalizacji. Do jej wykonania można zatrudnić specjalistów przeprowadzających badania marketingowe lub zaufanych doradców z branży, którzy pomogą w procesie sporządzania analizy wewnątrz firmy.

Biznesplan siłowni - analiza otoczenia
Analiza otoczenia przedsiębiorstwa dotyczy eksploracji wszelkich czynników mogących wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Badanie należy rozpocząć od obserwacji lokalizacji przyszłej siłowni i poznanie informacji na temat:
- cech demograficznych i preferencji grupy docelowej,
- szans i zagrożeń płynących z miejsca usytuowania siłowni (np. dojazd, planowanie przestrzeni, oferowane usługi, sprzęt)
- szans i zagrożeń płynących ze strony partnerów, dostawców oraz konkurentów.
Wśród popularnych narzędzi do analizy otoczenia wyróżnia się model 5 sił Portera oraz analizę SWOT.
Biznesplan siłowni - analiza i monitorowanie działań konkurencji
Zaletą analizy konkurencji jest poznanie sił i słabości rywali na rynku. Warto przyjrzeć się historiom i sposobom prowadzenia konkurencyjnych siłowni i klubów fitness. Cenne informacje często również są zawierane w opiniach klientów innych firm na rynku z danego sektora. Dzięki temu można zauważyć, jakich korzyści oczekują odbiorcy i na ich podstawie tworzyć i rozszerzać zakres oferowanych usług.
Skuteczna analiza wymaga stałej obserwacji poczynań konkurencji. Dzięki temu możliwe jest zaplanowanie odpowiednich działań we właściwym czasie i odpowiadanie na sygnały w postaci zmian cen na rynku, wprowadzanie nowych usług przez konkurencję, czy wejście na rynek nowych graczy.
Biznesplan siłowni - otwarcie i zarządzanie przedsiębiorstwem
Biznesplan siłowni powinien również dokładnie określać sposób zarządzania firmą, w tym kontrolę nad wyznaczonymi i wypracowanymi celami sprzedażowymi. W obecnych czasach szczególną uwagę odbiorcy przywiązują do atmosfery, na którą przekłada się jakość obsługi klienta. Przed właścicielem siłowni staje zatem wyzwanie zatrudnienia charyzmatycznych i kompetentnych pracowników, aby zbudować dobrze dobrany zespół. Bezpośredni kontakt z klientem wymaga zrozumienia potrzeb odbiorcy, o czym należy pamiętać poszukując trenerów personalnych, recepcjonistów, a także osób odpowiedzialnych za obsługę techniczną i utrzymanie porządku. Dodatkowo biznesplan siłowni powinien określać zakres obowiązków wspólników wobec organizacji oraz uwzględniać zatrudnienie oraz zasady współpracy z firmą do obsługi księgowej.
W biznesplanie siłowni należy również określić formy dystrybucji i promocji usług. W tym celu warto odpowiedzieć na pytania:
- W jaki sposób będą sprzedawane usługi?
- Za pomocą jakich kanałów będzie prowadzona kampania promocyjna usług?
- Na jakich zasadach będą odbywały się akcje promocyjne usług? (np. programy lojalnościowe, rabaty)
Otwarcie siłowni i klubu fitness wymaga od właściciela dokładności w przygotowaniu biznesplanu. Warto zaufać doświadczonym doradcom z branży, którzy pomogą inwestorom przejść przez cały proces od pomysłu do realizacji, a dodatkowo zapewnią wsparcie podczas funkcjonowania firmy. Jeżeli planujesz otwarcie siłowni lub klubu fitness skorzystaj z profesjonalnego konsultingu SportsArt.