W I kwartale 2021 roku Grupa MCP (MEDIACAP) wypracowała 30,2 mln PLN przychodów (+12% r/r, +7% r/r like for like), 0,52 mln PLN zysku EBITDA, w porównaniu do straty EBITDA 0,16 mln PLN rok wcześniej. Strata netto przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła -0,5 mln PLN w porównaniu do straty netto w wysokości 2,3 mln PLN w I kwartale 2020.
Za nami dobry początek roku. Pomimo utrzymujących się ograniczeń związanych z pandemią udało nam się zwiększyć sprzedaż rok do roku. To solidny wynik zważywszy, że porównujemy się z I kwartałem 2020, który w znacznej mierze był okresem jeszcze przed-pandemicznym – do pracy zdalnej przeszliśmy bowiem w połowie marca ubiegłego roku - mówi Jacek Olechowski, Prezes MEDIACAP S.A.
Dla segmentu influencer & gaming marketing (LTTM) po bardzo dobrej końcówce 2020, początek roku był okresem dalszych wzrostów. Segment osiągnął w I kwartale 2021 16,7 mln PLN sprzedaży (+43,2% r/r; +29,8% r/r like-for-like) i 0,16 mln PLN EBITDA, wobec minimalnej straty rok temu.
Zgodnie z oczekiwaniami, waga tego segmentu w naszych przychodach konsekwentnie rośnie i dla ostatnich 12 miesięcy wynosi już 50%. Fakt, iż nasza sieć odpowiada za blisko 12% całkowitej oglądalności YouTube w Polsce a obecnie dołącza coraz więcej twórców z Bułgarii, Rumunii, Niemiec i Grecji oraz zwiększone zainteresowanie wydatkami na influencer marketing i klientów (m.in. dzięki sukcesowi twórców z kolektywu Ekipa, nie związanym z nami) powoduje, że oczekujemy dalszych wzrostów sprzedaży i zysków LTTM w kolejnych kwartałach. To dlatego zdecydowaliśmy się w maju zwiększyć nasze udziały w kapitale tej spółki o 18,43 p.p. i obecnie kontrolujemy 94,85% jej kapitału – mówi Jacek Olechowski.
Rok 2021 dobrze także rozpoczął nasz biznes agencyjny (Freundschaft). Dzięki lepszej strukturze sprzedaży (mniej eventów, więcej kompleksowych kampanii) i bardziej sprawnej strukturze organizacyjnej, przy niższej sprzedaży w I kwartale 2021 (10,24 mln PLN; -10,2% r/r) segment osiągnął 1,1 mln PLN zysku EBITDA, wobec niewielkiego zysku rok temu.
Również w tej części biznesu oczekujemy poprawy wyników w kolejnych kwartałach. To potwierdza słuszność decyzji wykupienia w marcu pakietu 25% udziałów we Freundschaft Sp. z o.o. (d. Scholz & Friends Warszawa Sp. z o.o.) dzięki czemu mogliśmy głębiej zintegrować spółki segmentu agencyjnego i wprowadzić nową markę parasolową: Grupa Freundschaft – dodaje Jacek Olechowski.
Jedynie segment badawczy (IQS) pozostaje jeszcze pod silnym wpływem pandemii, która przyczynia się do mniejszej liczby badań face-to-face i zmniejszenia wydatków klientów (m. in. pod kątem gotowych raportów). Te elementy przełożyły się na 3,19 mln PLN sprzedaży (-17,4% r/r) i 0,76 mln PLN straty EBITDA w tym segmencie w Q1 2021 (wobec 0,27 mln PLN straty rok temu).
Warto zauważyć, że w IQS utrzymujemy wysoką bazę kosztów stałych szykując się na zwiększoną koniunkturę w drugiej połowie roku, kiedy spodziewamy się wzmożonych „po-pandemicznych” potrzeb badawczych. Choć więc przejściowo nasze koszty są wyższe, to przyniesie nam to korzyści w średnim okresie – podkreśla Jacek Olechowski.
Podsumowując, w 2021 rok pozytywnie weszliśmy zarówno w dwóch największych obszarach naszej działalności, a nieco dłużej będziemy musieli poczekać na odbudowę jedynie w najmniejszym z naszych segmentów - IQS. Nowy rok przyniósł też kolejne uproszczenia struktury w Grupie (wykupy mniejszościowych udziałowców, połączenia spółek zależnych), dzięki którym będzie ona bardziej efektywna kosztowo i organizacyjnie. Jesteśmy więc przygotowani do poprawy koniunktury, której spodziewamy się w kolejnych kwartałach – podsumowuje Jacek Olechowski.