Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

BM Banku Millennium: Ailleron – notka z konferencji na temat wypowiedzenia umowy z Bankiem Pekao

Udostępnij

ALL (AILLERON) wypowiedział realizowaną od 2018 roku umowę zawartą z PEO (PEKAO) na wykonanie i wdrożenie platformy bankowości transakcyjnej dla firm w zakresie bankowości internetowej i mobilnej. Jednocześnie spółka przekazała, że skorzystała z przewidzianego umową prawa do wstrzymania się od kontynuacji prac w okresie sześciomiesięcznego jej wypowiedzenia. Spółka motywuje wypowiedzenie narastającymi stratami na kontrakcie i utratą nadziei na polubowne rozwiązanie sprawy z klientem. Formalnie według Ailleron wypowiedzenie i wstrzymanie prac spowodowane są złamaniem umowy przez Bank. Jest to przekroczenie terminów zapłaty faktur za już odebrany etap pierwszy prac i niewprowadzenie zrealizowanej części systemu na produkcję. Spółka posiada z tytułu umowy należności w kwocie netto wynoszące ok. 2,1 mln zł, które z racji zaistniałej sytuacji, zostaną objęte odpisem aktualizującym. Ponadto koszty netto obciążające wynik projektu, które zostaną jeszcze poniesione w drugiej połowie 2023 roku wyniosą w sumie ok. 2,7 mln PLN. Wynikają one z kosztów utrzymania zespołu do czasu jego rozlokowania do innych projektów. Szacowana sumaryczna kwota obciążająca wynik firmy w 2023 roku wyniesie ok. 4,8 mln PLN. Należy liczyć się z pozwem odszkodowawczym ze strony Pekao, co spowoduje konieczność zawiązania rezerw. Według zarządu przedmiotowa umowa zawiera limity możliwych roszczeń odszkodowawczych ze strony klienta. Ograniczone są w zaistniałej sytuacji do wielości rocznych przychodów z tego kontraktu w 2023r., czyli 4,0 mln PLN, przy czym wyłączona jest możliwość dochodzenia odszkodowania z tytułu utraconych korzyści.

Pozostałe istotne informacje dotyczące zerwanego kontraktu:

  • łączna dotychczas wygenerowana strata na kontrakcie z Pekao wyniosła ok. 25 mln PLN, a spółka zapowiada walkę o odzyskanie od klienta kosztów, które tę stratę spowodowały,
  • na początku 2022r. został wynegocjowany aneks zwiększający wynagrodzenie, jednak ostatecznie Bank go nie podpisał,
  • w kolejnych etapach negocjacji Ailleron wykorzystał ścieżkę odwołania się do Prokuratorii Generalnej, co nie przyniosło rezultatu,
  • umowa została zrealizowana w 60%, a trwać miała do 2025r.,
  • prawa autorskie i intelektualne do części już zrealizowanej pozostają po stronie Ailleron, co oznacza że nadal może go rozwijać dla innych ewentualnie pozyskanych klientów,
  • kontrakt przewiduje udzielenie licencji dla banku do ograniczonego zakresu prac na wypadek zerwania współpracy, jednak jest mało prawdopodobne rozwijanie systemu bez zakupu pełni praw do kodu,
  • przejęcie zespołu Aillerona pracującego nad projektem jest praktycznie niemożliwe, gdyż pracownicy zobowiązani są umowami o poufności, a prawa autorskie posiada Ailleron,
  • na chwilę obecną zespół ten liczy 35 osób (na ogółem 1800 pracowników), a w szczycie natężenia prac jego liczebność dochodziła do 100 osób.

Przypominamy, że w 2022r. kontrakt ten wygenerował dla Ailleron stratę 5,7 mln PLN, przy przychodach 8,1 mln PLN. Spółka od kilku kwartałów zapowiadała, że podejmie kroki mające zminimalizować generowanych straty na współpracy z Pekao i już podczas omawiania wyników za 2022r. wspominała o możliwości zerwania umowy i omawiała wysokość ewentualnych odszkodowań. Oznacza to, że rynek nie powinien być mocno zaskoczony obrotem sprawy. Co więcej zamknięcie tematu karami i odszkodowaniem w wysokości porównywalnej do generowanej rocznie straty na kontrakcie i jednocześnie odcięcie dalszych strat w latach kolejnych, plus określenie maksymalnych kwot odszkodowań, mogą być odebrane jako informacja pozytywna.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus