Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Wiesz w co inwestujesz: Wirtualna Polska

Udostępnij

Historia Wirtualnej Polski to na pewno jeden z ciekawszych case’ów biznesowych z polskiego parkietu. Sięga ona początków Internetu w Polsce i pokazuje jak oddolna inicjatywa kilku osób pozwoliła rzucić rękawicę zagranicznym konkurentom i zdobyć docelowo znaczną część innowacyjnego rynku. Firma, która rozpoczynała swoją działalność jako katalog stron internetowych, obecnie jest mediowym gigantem i coraz śmielej rozpycha się w innych gałęziach biznesu.

 

Wirtualny holding

Wirtualna Polska uchodzi za całkiem dobrze rozpoznawane przedsiębiorstwo dla statystycznego inwestora na polskim parkiecie. Serwisy internetowe wchodzące w strukturę WP są często liderami pod względem realnych użytkowników w swoich kategoriach tematycznych. Praktycznie każdy internauta zna portal wp.pl, który jest jednym z najpopularniejszych serwisów informacyjnych. Do tego dołóżmy takie strony jak money.pl, abczdrowie.pl, o2.pl, pudelek.pl czy jedną z najpopularniejszych poczt elektronicznych WP Poczta. Codziennie, miliony Polaków spędzają mnóstwo czasu przeglądając serwisy należące do Grupy. Wydaje się jednak, że mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że te portale wchodzą w skład zaledwie jednej z trzech nóg biznesowych Wirtualnej Polski. Obecnie przedsiębiorstwo jest o wiele większe i działa w zdecydowanie szerszym zakresie niż wiedzą o tym inwestorzy.

Reklama internetowa stanowi solidny fundament działalności WP. Grupa posiada wysoki udział na rynku reklamy w polskim Internecie. Zgodnie z badaniami Mediapanel za grudzień 2022 r., Wirtualna Polska posiadała ponad 23 miliony realnych użytkowników. Jest to liczba osób, które odwiedziły i wygenerowały conajmniej jedną odsłonę w danym kanale mediowym. Taki wynik oznacza, że Grupa potrafi dotrzeć do prawie 78% polskich internautów. Pod tym względem WP wyprzedziły tylko Grupa Google i Grupa Meta Platforms (Facebook).

To właśnie m.in. ze względu na zasięg w Internecie, Wirtualna Polska jest często pierwszym wyborem dla klientów poszukujących partnera do współpracy w zakresie reklamy internetowej. Grupa oferuje swoje usługi w oparciu o nowoczesne technologie, które ułatwiają dotarcie do docelowej grupy użytkowników. WP jest często pionierem na rynku reklamy online w obszarze dostarczania innowacyjnych rozwiązań, nie tylko w zakresie samych produktów, ale też innych aspektów, takich jak m. in. modele rozliczania.

Pomimo tego, że działalność reklamowa Grupy ma mocne podstawy i rozwija się proporcjonalnie do całego rynku, nie satysfakcjonuje to w pełni zarządzających. Od wielu lat stawiają oni na rozwój organiczny, ale też wchodzą w zupełnie inne obszary biznesowe. Można powiedzieć, że poszukują oni „boosterów” dla swojej podstawowej działalności, które dzięki efektowi synergii pozwolą na bardziej dynamiczne wzrosty całego holdingu. To właśnie stąd wziął się pomysł na rozwój w zupełnie innych, często niestandardowych kierunkach. Obecnie działalność przedsiębiorstwa możemy podzielić na trzy nogi biznesowe: reklamę internetową, e-commerce oraz usługi subskrypcyjne.

 

 

Reklamowy gigant

Podstawowa działalność Wirtualnej Polski jest realizowana przez spółkę WP Media. Podmiot monetyzuje zasięgi swoich serwisów oferując klientom szeroki asortyment produktów reklamowych takich jak: reklama display (w której skład wchodzą też reklamy wideo), reklamy wysyłane pocztą elektroniczną, reklamy na urządzenia mobilne, a ponadto reklamy realizowane w modelu efektywnościowym. Ten model, polega na tym, że reklamodawcy płacą tylko wówczas, gdy nastąpi określone działanie, np. użytkownik kliknie w jego reklamę lub zostanie wygenerowany tzw. lead sprzedażowy, czyli konsument, który jest potencjalnie zainteresowany produktem lub usługą reklamodawcy. WP Media generuje największe przychody właśnie w oparciu o model efektywnościowy, który zapewnia wpływy od reklamodawców za wyświetlenie reklamy (Cost Per Impression), kliknięcie w reklamę (Cost Per Click) oraz „akwizycję klienta”, czyli wykonanie przez niego określonej czynności, np. wypełnienie formularza (Cost Per Acqusition).

Wirtualna Polska - segmenty działalności WP Holding
Źródło: prezentacja spółki WP Holding

Dobrym określeniem segmentu reklamy internetowej mediowego giganta wydaje się być pojęcie „dojnej krowy”, które jest wykorzystywane w jednej z metod analizy portfelowej – Macierzy BCG. Można powiedzieć, że ta część biznesu jest żywicielem całej organizacji. WP generuje na niej nadwyżkę dochodu, którą może spożytkować w innych obszarach swojej działalności. WP Media posiada względnie wysoki udział w rynku reklamy online w Polsce, z kolei sam rynek jest dojrzały i rozwija się systematycznie w tempie od kilku do kilkunastu procent rocznie.

Co do samego rynku, jego tempo wzrostu definiuje w głównej mierze kilka czynników makroekonomicznych, takich jak wzrost PKB i inflacja oraz idące za tym nastroje konsumenckie. Po pandemii, rozwój rynku był napędzany nasilającym się trendem cyfryzacji gospodarki w wielu obszarach i przesuwaniem budżetów z reklamy tradycyjnej do reklamy online. Ten efekt wciąż jest odczuwalny, jednak na horyzoncie pojawiło się ryzyko spowolnienia gospodarczego i możliwej recesji, a jak pokazuje historia, w czasach spowolnienia to właśnie wydatki na reklamę są ograniczane jako jedne z pierwszych.

 

Subskrypcyjna ofensywa

Drugim segmentem przedsiębiorstwa, który w ostatnim czasie był szczególnie rozwijany przez Grupę są usługi subskrypcyjne. Do niedawna, holding w tym modelu oferował usługi dostępu do platformy telewizji internetowej poprzez WP Pilot, poczty internetowej bez reklam (WP Poczta) oraz szerszego dostępu do usług radiowych w ramach Open FM Premium. W ubiegłym roku do tego grona dołączyły dwa nowe podmioty. We wrześniu 2022 r. WP nabyła 60% udziałów Audioteki, która oferuje największą w Polsce platformę audiobooków. Ponadto, w strukturę serwisów subskrypcyjnych wszedł Patronite, w którym użytkownicy mogą wspierać finansowo swoich ulubionych twórców. Póki co, Wirtualna Polska zakupiła 40% udziałów w tym podmiocie.

Wirtulalna Polska - synergie między mediami a biznesem subskrypcyjnym
Źródło: prezentacja spółki WP Holding

Usługi subskrypcyjne wraz z biznesem reklamowym tworzą synergię, która pozwala na zwiększanie skali w obu segmentach. Reklama portali subskrypcyjnych przekłada się bezpośrednio na wzrost ilości nowych klientów. Z drugiej strony, portale subskrypcyjne dostarczają to, co najważniejsze dla WP Media czyli dane o klientach. Istotną przewagą segmentu reklamy WP jest właśnie możliwość pozyskiwania informacji o użytkownikach w ramach innych spółek Grupy. Firma nie musi ponosić dodatkowych kosztów zakupu danych u podmiotów zewnętrznych.

Kooperacja tych dwóch części biznesu ma też niezwykle istotne znaczenie w kontekście możliwych zmian w polityce „cookiesów”. Słynne „ciasteczka” dostarczają właścicielom stron informacje, które umożliwiają dopasowanie reklam do konkretnego użytkownika. Coraz głośniej mówi się jednak o ich likwidacji, co mogłoby oznaczać niemałą rewolucję na rynku.

 

Funkcjonowanie kilku biznesów w ramach jednej struktury pozwala też na tworzenie wyjątkowych produktów. W tym aspekcie, warto pochylić się nad specjalną platformą marketingową, służącą do prowadzenia skutecznych działań reklamowych na powierzchniach własnych WP i jej partnerów biznesowych. WP Marketing Platform posiada w swoim asortymencie szereg rozwiązań i narzędzi, których wykorzystanie wpływa na wzrost efektywności prowadzonych kampanii marketingowych. Znajdziemy tutaj m. in. Audience Center, czyli program, który zbiera i przekazuje szczegółowe dane o użytkownikach usług i serwisów Grupy, czy Pixel, narzędzie do różnego rodzaju pomiarów np. liczby konwersji generowanych w ramach działań reklamowych. Kolejnym ciekawym projektem jest też 1login. Innowacyjne narzędzie pozwala na logowanie się za pomocą jednego loginu i hasła do wielu serwisów internetowych, w tym tych należących do WP. Może nie brzmi to nadzwyczajnie, ale to rozwiązanie może stać się przełomowe, w obliczu coraz bardziej postępującego trendu wzrostu dbania o tożsamość w Internecie.

 

Zróżnicowany e-commerce

Ostatnim elementem tej biznesowej układanki WP jest segment e-commerce. Holding posiada spółki prowadzące swoją działalność w kilku obszarach biznesowych, m.in. w turystyce, finansach i motoryzacji. Grupa ma więc ekspozycję na wiele branż, a podmioty wchodzące w jej strukturę posiadają zróżnicowane modele biznesowe.

Zaczynając od turystyki, w skład Grupy wchodzą takie podmioty jak wakacje.pl, nocowanie.pl oraz od niedawna Szallas Group. Wakacje.pl to serwis internetowy oraz sieć salonów stacjonarnych w całej Polsce. Oferta obejmuje wycieczki krajowe i zagraniczne organizowane przez wyspecjalizowane biura podróży. Zespół pomaga klientowi w wyborze destynacji udostępniając m.in. opinie o danym hotelu. Spółka zarabia tutaj pieniądze w ramach prowizji od sprzedaży wycieczek. W tym samym modelu funkcjonuje spółka, która weszła w struktury Wirtualnej Polski w listopadzie 2022 r. Węgierski Szallas zarządza kilkoma platformami turystycznymi do rezerwacji zakwaterowania, a swoją działalność prowadzi na terenie Węgier, Polski, Chorwacji, Czech i Rumunii. W ramach holdingu, w segmencie turystki działa jeszcze spółka - nocowanie.pl, która różni się nieco sposobem monetyzacji swoich usług od dwóch pozostałych, przynajmniej do tej pory. Nocowanie.pl to serwis internetowy, na którym są zamieszczane oferty noclegów krajowych. Serwis generuje przychody na podstawie wykupowanych przez właścicieli obiektów abonamentów oraz punktów pozycjonujących oferty na stronie.

W obszarze Consumer Finance, Wirtualna Polska wyróżnia e-commerce superauto.pl oraz szereg porównywarek internetowych produktów finansowych. Superauto.pl jest serwisem, który pomaga użytkownikowi w zakupie auta w różnych modelach finansowania, wykorzystując leasing, wynajem lub pożyczkę. Na rynku spółka wyróżnia się tym, że sama prowadzi cały proces zakupowy za klienta. Wszystkie formalności dopełnia wyspecjalizowany zespół, a zamówione auto może podjechać pod drzwi klienta. Pomimo tego, że spółka sprzedaje auta, najwięcej zarabia przede wszystkim na prowizjach z pośrednictwa w finansowaniu.

W zakresie usług finansowych, portale należące do Grupy porównują oferty kredytowe, pożyczki, ale też karty i konta bankowe. Porównywarki zarabiają na generowaniu opisywanych wcześniej leadów sprzedażowych. W tym przypadku, serwis pomaga klientowi w wyborze usługi, kompletuje potrzebne dane i przekazuje informację o zainteresowaniu do odpowiedniej instytucji finansowej.

Dodatkowo, w strukturach holdingu, znajdziemy spółki, które zajmują się m.in. sprzedażą projektów domów (extradom.pl), wyposażeniem wnętrz (selsey.pl), generowaniem leadów do serwisów zajmujących się sprzedażą odzieży (domodi.pl, allani.pl) czy wreszcie produkcją zielonej energii (WP Naturalnie).

Wirtualna Polska - doświadczenie w przejęciach
Źródło: prezentacja spółki WP Holding

Jak widać, Wirtualna Polska dotyka wielu biznesów e-commercowych i każdego roku przeznacza dziesiątki czy nawet setki milionów na akwizycje. 2022 r. był pod tym względem absolutnie rekordowy. Wpłynął na to przede wszystkim fakt nabycia spółki Szallas za około 83 mln EUR.

 

Nie tylko udane akwizycje

Szukając wzoru jakim kieruje się Wirtualna Polska w swojej polityce akwizycyjnej można wyróżnić jeden bardzo ważny aspekt. Holding często celuje w akwizycje podmiotów, które są w stanie stworzyć efekt synergii z firmami obecnymi już w strukturze Grupy. Przedsiębiorstwo chce wykorzystywać zalety jednego podmiotu przenosząc lub łącząc pewne elementy do nabytej firmy. I tak, Grupa Szallas poza tym, że ma zdecydowanie zwiększyć ekspozycję Grupy na turystykę krajową w państwach Europy Środkowo-Wschodniej, ma przyczynić się też do transformacji modelu biznesowego spółki nocowanie.pl. WP chce wykorzystać dobrze funkcjonujący system węgierskiej firmy i niejako „przełożyć” go do podmiotu funkcjonującego w ramach struktury. Kolejny przykład próby tworzenia synergii to zakup udziałów spółki Selsey. Model biznesowy spółki polegający na zakupie produktów i dostarczaniu ich do klienta ma tutaj efektywnie kooperować z marką homebook.pl, która zbiera oferty sprzedaży elementów wyposażenia wnętrz. Idąc dalej, opisywany wcześniej model działalności superauto.pl dobrze komponuje się z porównywarkami produktów finansowych, co pozwala na dostarczanie unikalnych usług dla użytkowników. Dopełnieniem tego wszystkiego jest podstawowa działalność operacyjna holdingu, która dzięki swojemu olbrzymiemu zasięgowi i rozwiązaniom zapewnia szeroki marketing pozostałym podmiotom. Poniższy slajd z prezentacji przedstawia akwizycje realizowane w ostatnich latach.

Wirtualna Polska - akwizycje (historia M&A)
Źródło: prezentacja spółki WP Holding

Przy przeprowadzaniu wielu akwizycji, nie da się całkowicie wyeliminować błędów. Fundamentem jest tutaj dobre rozpoznanie spółki i rynku na którym funkcjonuje. Czasami po czasie można dojść do wniosku, że dany podmiot po prostu nie pasuje do całej struktury. Tak było w przypadku serwisu eSky, który skupia się na sprzedaży biletów lotniczych, miejsc w hotelach czy wynajmie samochodów. Wirtualna Polska kupiła w 2017 r. kilka procent udziałów eSky, by następnie sprzedać je w 2022 r. (nabywcą był giełdowy MCI).

Poza akwizycjami, Wirtualna Polska stawia też mocno na rozwój organiczny. Pomimo relatywnie wysokiego udziału na rynku reklamy internetowej w Polsce, spółka wie, że aby utrzymywać swoją pozycję musi się też ciągle rozwijać swoje usługi. Grupa prowadzi kilka innowacyjnych projektów, które wykorzystują przewagi holdingu.

W 2016 r. nadawanie rozpoczęła telewizja Wirtualnej Polski, która obecnie jest dostępna na multipleksie, ale też poprzez WP Pilot. Telewizja oferuje transmisję światowych filmów i seriali nieemitowanych wcześniej na polskich kanałach. Ponadto ramówka telewizji obejmuje programy informacyjne i rozrywkowe. Telewizja w pierwszych latach działalności była nierentowna, dopiero od 2020 r. generuje kilkumilionowe zyski na poziomie EBITDA. Wydaje się jednak, że nadzieje związane z rozwojem tego segmentu były zdecydowanie większe.

Niezwykle ważnymi inicjatywami z punktu widzenia zarządu w działalności reklamowej są WP Partner oraz WP ADS. Pierwszy projekt polega na sprzedawaniu reklam na powierzchni firm trzecich. Po prostu serwis internetowy za opłatą przekazuje w zarządzanie Wirtualnej Polsce swoją powierzchnię reklamową. Spółka z kolei sprzedaje ją reklamodawcom opierając się na modelu aukcyjnym. WP Partner powstał w 2020 r., a już teraz powierzchnia reklamowa zewnętrznych podmiotów jest większą niż powierzchnia całej Grupy WP. Projekt mocno przekłada się na zwiększenie zasięgu usług i reklam Grupy WP. Nie wliczając WP Partner, zasięg Wirtualnej Polski wynosi ponad 70% użytkowników polskiego Internetu, z kolei wraz z WP Partner zwiększa się on do około 90%. WP ADS to z kolei narzędzie do samodzielnej obsługi kampanii reklamowych. Pozwala ono klientom na tworzenie kampanii marketingowych w wielu kanałach mediowych bez udziału żadnych pośredników. Istotną kwestią w tym rozwiązaniu jest to, że klient rozlicza się z WP za sam efekt sprzedażowy. WP ADS umożliwia prowadzenie kampanii generujących sprzedaż, kampanie pozyskujące ruch oraz kampanie wizerunkowe .

„Zmiany w strukturze rynku powodują, że „holdingowymi” - długoterminowymi i istotnymi projektami w mediach są rozwój działalności brokerskiej WPartner i samoobsługowego panelu do zamawiania reklam WP ADS. Dobrze rozwija się projekt 1Login, który zwiększa konwersje na sprzedaż u naszych klientów, sklepów e-commerce, o nawet 57%. W kolejnych latach będziemy jeszcze chętniej udostępniali naszą technologię, w szczególności systemy reklamowe, lokalnym konkurentom. Tylko wspólnie jesteśmy w stanie budować przeciwwagę dla globalnych platform.” – napisał w liście do akcjonariuszy w raporcie za 2021 r. prezes Jacek Świderski.

 

Reklamowe wzrosty

Pomimo tego, że holding jest dużym i dojrzałym przedsiębiorstwem, jego przychody i zyski charakteryzują się wciąż imponującymi wzrostami. Uwzględniając prognozy analityków na 2022 r., średnioroczna stopa wzrostu (CAGR) przychodów ze sprzedaży Wirtualnej Polski w latach 2016-2022 powinna wynieść około 16%, a zysku EBITDA około 18,5%.  

Wirtualna Polska - EBITDA i przepływy operacyjne
Źródło: na podstawie biznesradar.pl

 

Co istotne, generowane zyski na poziomie EBITDA przekładają się na przepływy pieniężne z działalności operacyjnej. Oznacza to, że spółka osiąga zyski, za którymi idzie strumień gotówki. W przeszłości, konwersja zysku EBITDA na przepływy operacyjne wynosiła niewiele poniżej 100%. W 2021 r. oraz według prognoz w 2022 r., ta wartość zmniejszyła się do około 75%. Jedną z przyczyn takiego stanu w poprzednich dwóch latach mogło być m.in. zwiększenie kapitału obrotowego. Nie zmienia to faktu, że z każdym kolejnym rokiem Wirtualna Polska generuje coraz więcej gotówki, którą jest w stanie sensownie wydawać.

Wirtualna Polska jest też ciekawym podmiotem pod względem osiąganej rentowności. Wskaźnik rentowności na zainwestowanym kapitale (ROIC) mierzony wartością zysku operacyjnego podzielonego przez sumę kapitałów własnych i długu netto osiąga relatywnie wysokie wartości. Wartość wskaźnika w przeciągu ostatnich lat porusza się w trendzie wzrostowym. Oznacza to, że wraz ze wzrostem Wirtualna Polska jest w stanie generować coraz wyższe rentowności na swoim biznesie.

 

Nic za wszelką cenę

Wysoka aktywność na rynku M&A powoduje, że dla części inwestorów wartość wypłacanych dywidend może pozostawiać wiele do życzenia. WP stara się wypłacać dywidendy każdego roku. Od debiutu w 2015 r., spółka tylko raz (w 2020 r.) nie podzieliła się zyskiem z akcjonariuszami. Rosnąca wartość przepływów operacyjnych może dawać nadzieje na sowite dywidendy w przyszłości, jednak obecnie Wirtualna Polska przeznacza środki na zakup nowych podmiotów.

Zgodnie z polityką dywidendową: „Zarząd Spółki będzie wnioskował do Walnego Zgromadzenia o wypłatę dywidendy na poziomie powyżej 1 zł na jedną akcję, jednakże nie więcej niż 70% skonsolidowanego zysku netto Grupy Kapitałowej Spółki wykazanego w sprawozdaniu finansowym za dany rok obrotowy.”. W ostatnich latach wartość wypłaconej dywidendy na akcję wynosiła niewiele ponad 1 zł. W 2022 r. firma wypłaciła 1,20 zł na akcję, co przełożyło się na wartość całej dywidendy w wysokości 35,3 mln zł.

Znaczny wpływ na wartość wypłacanych dywidend ma poziom wyceny podmiotów, których akwizycją interesuje się WP. Jeśli wyceny ciekawych z perspektywy holdingu firm w danym roku są zbyt wysokie, zarząd nie widzi problemu w rekomendowaniu wyższej dywidendy niż w przeszłości. W ostatnim czasie, wartości rynkowe atrakcyjnych przedsiębiorstw spadły do akceptowalnego przez WP poziomu, z tego względu Grupa była aktywna na rynku M&A.

 

Założycielskie ręce

Wirtualna Polska posiada dość skomplikowaną historię. Portal WP powstał w 1995 r. jako katalog stron internetowych, by po jakimś czasie przerodzić się w serwis informacyjny. Portal był pomysłem kilku pasjonatów nowych technologii, którzy byli związani z Politechniką Gdańską. Pieczę nad rozwojem projektu praktycznie od jego początku miało Centrum Nowych Technologii. Serwis był prekursorem wielu technologii wykorzystywanych później w polskim Internecie. W 2001 r. Wirtualna Polska została sprzedana Telekomunikacji Polskiej za ponad 72 mln zł.  

Przedsiębiorstwo Wirtualna Polska Holding w obecnym kształcie stworzyli Jacek Świderski, Michał Brański i Krzysztof Sierota. Absolwenci Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie przejęli Wirtualną Polskę w 2014 r. wraz z funduszem private equity Innova Capital. Panowie są znani głównie z założenia Grupy o2, która była jedną ze stron przy przejęciu Wirtualnej Polski. Portal internetowy o2.pl został stworzony w 1999 r. pod nazwą go2.pl i swego czasu niejako konkurował z WP. Po pozytywnej ocenie UOKiK-u transakcja przejęcia mogła dojść do skutku.

Świderski, Brański i Sierota są obecnie dysponują łącznie około 38,75% kapitału spółki. Posiadane przez nich walory są uprzywilejowane pod względem głosów, co przekłada się na fakt, że kontrolują oni 55,78% wszystkich głosów, i to od nich zależą tak naprawdę wszystkie decyzje podejmowane w Grupie. Powyżej 5% akcji posiada jeszcze Aviva OFE (9,59%) oraz OFE Nationale-Nederlanden (6,81%). Warto zauważyć też, że pod progiem znajduje się jeszcze kilku inwestorów instytucjonalnych. Od powstania holdingu, do tej pory główni akcjonariusze pełnią w nim istotne funkcje. Jacek Świderski jest wieloletnim prezesem zarządu, a Michał Brański i Krzysztof Sierota zasiadają w zarządzie Grupy.

 

Podsumowanie

Wirtualna Polska to jeden z liderów na rynku reklamy internetowej, który dociera swoim zasięgiem do zdecydowanej większości użytkowników w polskim Internecie. Pomimo zawirowań gospodarczych w ostatnich latach, przedsiębiorstwo nie hamuje i z roku na rok może chwalić się pokaźnymi wzrostami. Trudno jednoznacznie zaliczyć przedsiębiorstwo do typu spółek growth lub value. Z jednej strony Wirtualna Polska jest dużym przedsiębiorstwem o ugruntowanej pozycji na rynku, które generuje wysokie wartości przepływów operacyjnych i budzi apetyt inwestorów na sowite dywidendy. Z drugiej strony, spółka wciąż rozwija się w dwucyfrowym tempie i jest bardzo aktywna na rynku M&A.

Największym zagrożeniem dla przedsiębiorstwa wydaje się spowolnienie gospodarcze i co za tym idzie ograniczanie wydatków na reklamę. Z drugiej strony, trudno sobie wyobrazić mocne wyhamowanie tendencji wzrostowej całego rynku przy wciąż postępującym trendzie cyfryzacji. Nie można zapominać też o tym, że Wirtualna Polska wciąż rośnie szybciej niż sam rynek reklamy online. „My nie czujemy, żeby to, co się w tej chwili dzieje na rynku, było czymś, co by mogło nas trwale uszkodzić. Oczywiście nie wiemy, co jest za zakrętem, jak to w tym słynnym polskim filmie. Jeżeli wydarzy się jakiś makroekonomiczny dramat, to pewnie nawet Wirtualna Polska w tej działalności reklamowej to odczuje, natomiast z pewnością rośniemy szybciej niż rynek i z pewnością jesteśmy jednymi z tych, którzy pewnie na końcu odczuliby tego typu mocne uderzenie, które, podkreślam raz jeszcze, póki co go nie widać.” – powiedział na konferencji wynikowej po pierwszym półroczu 2022 r. Jacek Świderski.

Patrząc na akwizycje Wirtualnej Polski, w przeszłości wielu inwestorów mogło się zastanawiać nad sensownością tej strategii. Po czasie widać, że taka polityka akwizycyjna miała jasny cel. WP zbudowała nowe filary biznesowe, które już istotnie dokładają się do sprzedaży i zysków całej Grupy. Przedsiębiorstwo cały czas stawia na ich rozwój i rozgląda się za nowymi podmiotami na rynku. Generowana gotówka i poziom zadłużenia na pewno pozwala na dalsze, aktywne poszukiwanie okazji.

Wirtualna Polska - udział nowych biznesów w EBITDA
Źródło: prezentacja spółki WP Holding

 

 

 

>>>   Tu możesz sprawdzić co o spółce myślą Paweł i Tomek, gdyż Wirtualna Polska była bohaterem drugiego odcinka naszego podcastu "Porozmawiajmy o spółkach" [dla abonentów]   <<<

 

 

 

 

Treści przedstawione w powyższej publikacji są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2016/958 z dnia 9 marca 2016 roku. Autor nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podjęte na podstawie niniejszych treści, ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie niniejszych treści.

 

Źródła: raporty spółki, konferencje wynikowe, prezentacje, holding.wp.pl

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus