Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus

Trevor Masters, Pepco Group: Przyspieszyliśmy realizację programu rentownej ekspansji sieci sklepów

Udostępnij

PCO (PEPCO), dynamicznie rozwijająca się ogólnoeuropejska sieć dyskontowych sklepów wielobranżowych, właściciel marek PEPCO i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, publikuje dziś swoje wstępne nieaudytowane wyniki finansowe za rok obrotowy zakończony 30 września 2022 r.

Najważniejsze informacje finansowe za pełny rok obrotowy

  • Przychody za rok zakończony 30 września 2022 r. w wysokości 4 823 mln EUR wzrosły o 17,4% rok do roku („r/r”) przy założeniu stałych kursów walutowych oraz o 17,0% przy kursach rzeczywistych.
  • Wzrost sprzedaży w warunkach porównywalnych („LFL”) wyniósł +5,2% przy założeniu stałych kursów walutowych.
  • Bazowa EBITDA obliczana zgodnie z MSSF 16 sięgnęła 731 mln EUR, osiągnęła wyższy przedział naszej prognozy wynoszącej 720-735 mln EUR, rosnąc o 14,3% przy stałym kursie walutowym oraz o 13,0% r/r przy rzeczywistych kursach walutowych.
  • Bazowy zysk przed opodatkowaniem wyniósł 300 mln EUR, wzrósł o 25,8% przy założeniu stałych kursów walutowych i o 23,2% r/r przy rzeczywistych kursach walut.
  • Bazowy zysk na 1 akcję wyniósł 0,42 EUR, rosnąc o 21,3% przy stałym kursie walutowym oraz o 19,3% r/r przy uwzględnieniu rzeczywistych kursów walut.
  • Zadłużenie netto na 30 września 2022 r. wyniosło 1 404 mln EUR (wg MSSF 16), i wzrosło o 202 mln EUR r/r, głównie w wyniku ekspansji sieci sklepów oraz planowanego zwiększenia zapasów.
  • Otworzyliśmy rekordową liczbę nowych sklepów: 516 nowych sklepów netto (nie licząc zamknięcia 59 sklepów Fultons) i zmodernizowaliśmy 727 sklepów
  • Po zakończeniu roku Neil Galloway został powołany na stanowisko Dyrektora Finansowego (CFO), a Andy Bond został powołany na stanowisko niewykonawczego Przewodniczącego Rady Dyrektorów
  • Grupa jest na dobrej drodze, aby zrealizować prognozy na rok obrotowy 2023, czyli osiągnąć kilkunastoprocentowy wzrost EBITDA przy stałych kursach wymiany, o ile nie nastąpi dalsze znaczące pogorszenie warunków makroekonomicznych.

 

 FY22

 FY21

Zmiana r/r

 

mln EUR

mln EUR

stały kurs walut

Przychody

4 823

4 122

17,0%

Bazowa EBITDA

731

647

13,0%

Bazowy zysk przed opodatkowaniem

300

244

23,2%

 

#

#

 

Liczba sklepów

3 961

3 504

13,0%

Bieżąca działalność operacyjna

W związku z występującą presją inflacyjną, warunki makroekonomiczne pozostają trudne, jednak pomimo tego Grupa wciąż osiąga wyniki lepsze od średniej rynkowej. Naszym celem jest utrzymanie i wzmocnienie naszej pozycji lidera cenowego, dzięki której możemy zwiększać udział w rynku. Dbamy także o to, aby utrzymywać i zwiększać znaczenie naszych sklepów dla obecnych jak i nowych klientów – co świadczy o sile wszystkich marek w Grupie. W efekcie naszych wysiłków zanotowaliśmy bardzo dobry początek roku.

Na wielu kluczowych dla nas rynkach wskaźniki inflacji wciąż rosną, choć widoczne już są sygnały wygasania tego trendu. Wzrost cen odzieży i towarów ogólnego przeznaczenia wciąż jest znacznie niższy od ogólnego wskaźnika inflacji. W tym okresie zmienności, nasze hasło „sprzedawaj taniej, kupuj taniej i funkcjonuj taniej” staje się jeszcze ważniejsze w momencie, gdy nasi klienci najbardziej tego potrzebują. Korzyści skali, jakie osiągamy u dostawców w związku z naszymi rozmiarami oraz z pionowo zintegrowanym modelem zakupów, przynoszą korzyści nie tylko Grupie, ale co ważniejsze – poprzez niskie ceny także naszym klientom.

Dodatkowo, dzięki skutecznej realizacji strategii, nasza działalność staje się coraz bardziej wydajna i bardziej oszczędna. Warunki strony podażowej w handlu detalicznym poprawiły się ostatnio: ceny bawełny i ropy naftowej wciąż są niestabilne, ale pozostają poniżej niedawnych szczytów; można także zaobserwować dalszą obniżkę kosztów transportu. Niemniej jednak warunki makroekonomiczne w krótkim okresie pozostaną niestabilne, ze względu na ciągły wpływ wydarzeń geopolitycznych.

Perspektywy 

Pomimo trudnych warunków makroekonomicznych, mamy przekonanie, że będziemy w stanie powiększać nasze udziały w rynku oraz obecność naszej marki w całej Europie. Podtrzymujemy nasze prognozy na rok obrotowy 2023, czyli osiągnięcie kilkunastoprocentowego wzrostu EBITDA przy stałych kursach wymiany, o ile nie wystąpi dalsze istotne pogorszenie warunków makroekonomicznych. Oczekujemy, że przychody będą dalej rosnąć w tempie od kilkunastu do wysokich kilkunastu procent, w efekcie przyspieszonego rozwoju sieci sklepów oraz wzrostu przychodów LFL w istniejącej sieci wspieranego programem modernizacji sklepów. W długoterminowej perspektywie przyspieszymy realizację naszej strategii, osiągając EBITDA na poziomie 1 mld EUR według MSR 17 w okresie krótszym niż 5 lat, czyli przed terminem wskazanym w momencie naszego IPO w maju 2021 r.

Mamy zamiar przyspieszyć realizację programu rentownego otwierania nowych sklepów, co w połączeniu z większym skupieniem na Europie Zachodniej oraz szerokim programem modernizacji w Europie Środkowo-Wschodniej oznacza, że nasze roczne wydatki kapitałowe wzrosną z poziomów historycznych do 350-400 mln EUR w ciągu kilku najbliższych lat. Te inwestycje zostaną sfinansowane przez dalsze udoskonalenia operacyjnych przepływów pieniężnych wynikające z działań kierownictwa, a także przez wysoką rentowność gotówkową istniejącej sieci sklepów. Rada Dyrektorów wciąż pracuje nad przeglądem harmonogramu wprowadzenia progresywnej polityki dywidendowej; decyzja zostanie podjęta po przeprowadzeniu pełnej analizy możliwości dalszego wzrostu.

Komentując wyniki, Trevor Masters, Dyrektor Generalny (CEO) Pepco Group, powiedział:

– Pomimo krótkoterminowych trudności, które dotknęły całą branżę, Pepco Group odnotowała kolejny rok postępów i solidnych wyników handlowych, wspieranych przez udaną i sprawdzoną strategię. Przyspieszyliśmy realizację programu rentownej ekspansji sieci sklepów, która jest największym źródłem tworzenia naszej wartości, oraz strategii modernizacji sklepów, która pomaga nam realizować lepsze wyniki LFL. Ograniczyliśmy także naszą strukturę kosztów i ulepszyliśmy procesy zaplecza, aby były one znacznie tańsze i bardziej wydajne, co pomogło nam zwiększyć sprzedaż i zrealizować prognozy w zakresie EBITDA i przepływów pieniężnych.

– Wiedza fachowa i poświęcenie naszych współpracowników ma kluczowe znaczenie w sukcesie naszej strategii bycia organizacją większą, lepszą, tańszą i prostszą. Wciąż chcemy rozwijać i wspierać naszych pracowników. Chciałbym wykorzystać tę okazję, aby podziękować wszystkim naszym kolegom i koleżankom za ich ciężką pracę i za realizację naszych strategicznych priorytetów, a jednocześnie stałe wypełnianie naszej misji oferowania rodzinom, które pilnują domowego budżetu, świetnego asortymentu, wartości i wygody.

– Historycznie skupialiśmy się na maksymalizacji rentowności każdej z naszych spółek operacyjnych, co pozwalało nam rosnąć i służyć naszym klientom. Teraz, kiedy przeszliśmy do następnego rozdziału w rozwoju Pepco Group, skupiamy się coraz mocniej na wykorzystaniu skali i różnorodności biznesu, który zbudowaliśmy, aby uruchomić potencjał Grupy jako całości – łącząc niezwykłe zalety i zdolności każdej z naszych marek. Poczyniliśmy już duże postępy i z nadzieją oczekuję na realizację naszych ambitnych planów i możliwość wykorzystania atrakcyjnych szans rynkowych w przyszłości.

Biznesradar bez reklam? Sprawdź BR Plus